سرفه بدون تب

سرفه بدون تب، علل و درمان

سرفه یک عکس‌العمل طبیعی بدن است که به پاکسازی مجاری تنفسی از مخاط و سایر عوامل تحریک‌کننده کمک می‌کند. سرفه می‌تواند به دلیل یک تحریک ساده در گلو رخ دهد، یا ممکن است در پاسخ به عفونت یا استنشاق یک جسم خارجی ایجاد شود. سرفه می‌تواند در کنار علائم دیگری مانند تب رخ دهد. در هر صورت، همراه بودن با تب همیشگی نیست.

این مطلب به تشریح علل مختلف سرفه بدون تب، همراه با درمان‌های مرتبط با آن‌ها می‌پردازد. همچنین توصیه‌هایی در مورد درمان‌های خانگی و زمان مراجعه به پزشک ارائه می‌دهد.

انواع سرفه

سرفه واکنش طبیعی است که به پاکسازی مجاری تنفسی از مخاط و سایر عوامل تحریک‌کننده کمک می‌کند. دو نوع اصلی سرفه وجود دارد: مولد و غیرمولد. سرفه‌های مولد یا سرفه‌های مرطوب، مخاط تولید می‌کنند، در حالی که سرفه‌های غیرمولد یا سرفه‌های خشک تولید نمی‌کنند.

سرفه‌ها همچنین می‌توانند از نظر شدت و مدت متفاوت باشند. اجماع عمومی پزشکی بر این است که سه دسته سرفه وجود دارد که عبارتند از:

• حاد: این سرفه‌ها 3 هفته یا کمتر طول می‌کشد.
  • تحت حاد: این 3 تا 8 هفته طول می‌کشد و پس از برطرف شدن عفونتی که باعث آن شده است، باقی می‌مانند.
  • مزمن: بیشتر از 8 هفته طول می‌کشد. سرفه مزمن می‌تواند به دلیل شرایط مزمن تنفسی ایجاد شود.

در زیر برخی از علل بالقوه سرفه بدون تب آورده شده است.

سرماخوردگی

بزرگسالان معمولاً دو یا سه بار در سال دچار سرماخوردگی می‌شوند و بیشتر آنها به دلیل گروهی از ویروس‌ها به نام راینوویروس‌ها رخ می‌دهد. سرماخوردگی ممکن است باعث سرفه خفیف تا متوسط، معمولاً بدون تب شود. سایر علائم احتمالی سرماخوردگی عبارتند از:

• عطسه کردن
  • گرفتگی بینی
  • گلو درد

درمان

سرماخوردگی معمولاً در عرض 1 تا 2 هفته بدون نیاز به درمان دارویی از بین می‌رود. با این حال، فرد می‌تواند از داروهای بدون نسخه (OTC) برای کمک به کاهش علائم استفاده کند.

ریفلاکس (برگشت از) معده به مری (GERD)

بیماری ریفلاکس معده به مری وضعیتی است که در آن اسید و سایر محتویات به طور مکرر از معده نشت کرده و به مری باز می‌گردند. مری لوله‌ای است که دهان و معده را به هم متصل می‌کند. رفلاکس اسید می‌تواند پوشش مری را تحریک کرده و باعث سرفه شود.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

• سوزش سر دل
  • درد یا مشکل در هنگام بلع
  • درد در قفسه سینه یا بالای شکم
  • فرسایش مینای دندان

درمان

افراد ممکن است متوجه شوند که برخی از تنظیمات سبک زندگی به آنها در مدیریت GERD کمک می‌کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ترک سیگار
  • اجتناب از مصرف الکل یا محدود کردن آن
  • اجتناب از پرخوری
  • خودداری از غذا خوردن تا 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب
  • پرهیز از خوردن غذاهای چرب، چرب یا تند که ممکن است باعث ایجاد ریفلاکس شود
  • رسیدن یا حفظ وزن متوسط

اگر تغییرات سبک زندگی منجر به بهبود GERD نشود، ممکن است فرد به داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای نیاز داشته باشد.

ترشح پشت بینی

تجمع مخاط ترشح شده از سینوس ها در (سمت راست عکس) در پشت گلو می‌تواند باعث سرفه شود

ترشح پشت بینی جایی است که مخاط اضافی در پشت سینوس‌ها جمع می‌شود و به پشت گلو می‌ریزد. این مخاط می‌تواند گلو را تحریک کند و باعث سرفه در فرد شود. سایر علائم احتمالی ترشح پشت بینی عبارتند از:

• گلو درد

درمان

درمان‌های خانگی زیر ممکن است به کاهش علائم ترشحات پشت بینی کمک کند:

• حفظ آب بدن (نوشیدن مایعات کافی در طول شبانه‌روز)
  • استفاده از مرطوب کننده هوا یا استنشاق بخار آب
  • استفاده از محلول شستشو دهنده بینی برای شستشوی سینوس‌ها

در هنگام شستشوی بینی و سینوس‌ها از طریق دهان نفس بکشید تا مایع به ریه‌ها وارد نشود

سرفه پس از عفونت

در برخی موارد، پس از رفع عفونت اولیه، فرد می‌تواند سرفه بدون تب داشته باشد. بر اساس مقاله‌ای در سال 2016، التهاب باعث افزایش تولید مخاط می‌شود و آسیب به راه‌های هوایی فوقانی و تحتانی می‌تواند باعث سرفه پس از ابتلا به عفونت شود. افراد ممکن است پس از شرایط زیر دچار سرفه پس از عفونی شوند:

• برونشیت:این اصطلاح پزشکی برای التهاب راه‌های هوایی است. برونشیت به طور معمول باعث سرفه مولد، همراه با تب پایین می‌شود. با این حال، سرفه می‌تواند تا چند هفته پس از رفع تب نیز ادامه یابد.
  • سیاه سرفه:این یک عفونت باکتریایی ریه‌ها و راه‌های هوایی است. این وضعیت می‌تواند باعث سرفه‌های شدید شود که باعث می‌شود فرد نفس‌نفس بکشد. سیاه سرفه همچنین ممکن است باعث تب با درجه پایین شود، اما معمولاً مدت‌ها قبل از ناپدید شدن سرفه از بین می‌رود. سرفه ممکن است 10 هفته یا بیشتر طول بکشد.
  • کروپ:کروپ نوعی عفونت تنفسی است که باعث تورم نای یا نای می‌شود. علائم اولیه کروپ ممکن است شامل تب باشد. با پیشرفت بیماری، تب ممکن است کاهش یابد، اما ممکن است سرفه‌های «پارس مانند» و گرفتگی صدا ظاهر شوند.

درمان

درمان سرفه پس از عفونی معمولاً دارویی است، با گزینه‌های زیر:

• آنتی‌هیستامین‌ها
  • ضد‌احتقان‌ها
  • دکسترومتورفان، که یک سرکوب‌کننده سرفه است

علل در کودکان

علل سرفه بدون تب در کودکان می‌تواند مانند بزرگسالان باشد. با این حال، علل خاص در کودکان بیشتر از بزرگسالان است. آنها عبارتند از:

اشیاء استنشاق شده

کودکان ممکن است از روی کنجکاوی یا آزمایش یا برای کاهش ناراحتی دندان درآوردن اشیایی را در دهان خود بگذارند. اگر کودک به طور تصادفی یک شی کوچک را استنشاق کند، ممکن است در مجاری تنفسی گیر کند. این کار می‌تواند منجر به سرفه شود.

در برخی موارد، سرفه به خارج شدن جسم از مجاری تنفسی کودک کمک می‌کند. در موارد دیگر، جسم ممکن است باعث انسداد کامل راه‌های هوایی شود که منجر به خفگی می‌شود. این یک اورژانس پزشکی است. کودکی که در حال خفگی است قادر به سرفه کردن، گریه کردن یا نفس کشیدن نخواهد بود.

درمان

اگر کودک جسمی را استنشاق کرده و سرفه می‎کند، عمل سرفه باید به بیرون آوردن شی کمک کند. با این حال، کودکی که علائم خفگی را نشان می‌دهد به درمان اضطراری نیاز دارد. درمان به سن فرد مبتلا به خفگی بستگی دارد. بزرگسالان و کودکان بالای 1 سال به فشارهای شکمی نیاز دارند. نوزادان کمتر از 1 سال به ضربات کمکی به پشت و سینه نیاز دارند.

عصبی بودن یا اضطراب

برخی از کودکان ممکن است هنگام عصبی شدن یا اضطراب گلوی خود را صاف کنند. برخی از افراد از این کار به عنوان “سرفه عادت” یاد می‌کنند.

درمان

درمان سرفه عادت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• اطمینان دادن به کودک در مواقع استرس یا اضطراب
  • پرت کردن حواس کودک در حین سرفه
  • استفاده از گفتار درمانی برای تعیین علت استرس یا اضطراب

در زیر به برخی از سوالات متداول درباره سرفه بدون تب پاسخ داده شده است.

چند درمان خانگی برای درمان سرفه چیست؟

سرفه حاد ممکن است گاهی با استفاده از راهکارهای خانگی بهبود یابد، مانند:

• استفاده از یک مرطوب‌کننده برای مرطوب نگه داشتن هوا
  • گرفتن دوش آب گرم برای کمک به کاهش احتقان و باز کردن مجاری تنفسی
  • نوشیدن مایعات فراوان، مانند چای داغ با عسل، برای تسکین سوزش
  • استراحت زیاد برای کمک به بدن برای مبارزه با عفونت

برخی از افراد نیز ممکن است با استفاده از داروهای بدون نسخه تسکین پیدا کنند، مانند:

• شربت‌های سرفه
  • قرص‌های مکیدنی گلو
  • اسپری‌های بینی

برخی از داروهای سرفه و سرماخوردگی برای کودکان مناسب نیستند. فرد می‌تواند گزینه‌های مناسب را با یک داروساز یا پزشک در میان بگذارد.

پزشک‌ها چگونه علت سرفه را تشخیص می‌دهند؟

هنگام تشخیص علت سرفه بدون تب، پزشک در مورد علائمی که فرد تجربه می‌کند سؤال می کند. آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهند که در طی آن از گوشی پزشکی برای گوش دادن به صدای غیرعادی در ریه‌ها استفاده می‌کنند.

پزشک ممکن است روش‌های تشخیصی دیگری را نیز توصیه کند، از جمله:

• رادیوگرافی قفسه سینه یا سی‌تی‌اسکن برای بررسی وجود مایع یا ناهنجاری در ریه‌ها
  • تست‌های آلرژی برای تعیین اینکه آیا سرفه ناشی از یک آلرژی تشخیص داده نشده است یا خیر
  • آزمایش خلط برای بررسی وجود پاتوژن‌های عفونی
  • آزمایش خون برای بررسی عفونت یا التهاب

چه زمانی به پزشک مراجعه شود

سرفه باید بدون مداخله پزشکی در 3 تا 4 هفته بهبود یابد. با این حال، اگر سرفه بیش از 4 هفته ادامه یابد، فرد باید برای تشخیص با پزشک مشورت کند. همچنین اگر هر یک از علائم زیر همراه سرفه باشد، باید با پزشک مشورت کند:

• افزایش تولید مخاط
  • درد قفسه سینه
  • رنگ مایل به آبی در نوک انگشتان و لب‌ها
  • خون در مخاط که تیره است و حاوی تکه‌های غذا یا چیزی شبیه تفاله قهوه است

خلاصه

سرفه می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. سرفه‌ای که بدون تب رخ می‌دهد ممکن است به دلیل تحریک در گلو یا استنشاق یک جسم خارجی باشد.

اگر فردی پس از چند هفته متوجه بهبودی در سرفه خود نشد، باید برای تشخیص و درمان مناسب با پزشک مشورت کند. افراد در صورت داشتن علائم همراه مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و افزایش تولید مخاط باید در مراحل اولیه به پزشک مراجعه کنند.