برونشیت

برونشیت حاد
برونشیت حاد عفونت مجاری هوایی (درخت برونشی) است. مجاری هوایی از لوله هایی که هوا را به ریه های شما انتقال می دهند، ساخته شده است. هنگامی که این لوله ها آلوده می شوند، متورم شده و مخاط (مایع غلیظ) داخل آن ها تشکیل می شود. این باعث سخت شدن نفس کشیدن شما می شود
برونشیت حاد برونشیتی است که مدت زمان کوتاهی طول می کشد (چند هفته یا ​​کمتر)، در حالی که برونشیت مزمن برونشیتی این است که طولانی مدت یا مکرر است و معمولا با تحریک مداوم مجاری هوایی، از جمله سیگار کشیدن ایجاد می شود.
علائم برونشیت حاد چیست؟
– گلو درد
– تب
– سرفه که ممکن است همراه با خلط روشن، زرد یا سبز باشد.
– احتقان قفسه سینه
– تنگی نفس
– خس خس
– لرز
– بدن درد
شما باید به پزشک مراجعه کنید اگر:
– شما بیش از 2هفته همچنان خس خس سینه و سرفه دارید، به خصوص در شب هنگامی که شما دراز کشیده اید و یا زمانی که شما فعال هستید.
– شما همچنان بیش از 2هفته سرفه می کنید و گاهی اوقات یک مایع بد مزه به دهان تان آورده می شود. این به این معناست که شما بیماری ریفلاکس (GERD) دارید، که وضعیتی است که در آن اسید معده به داخل مری می آید.
-شما سرفه های همراه با خون دارید، شما بسیار احساس بیماری و ضعف می کنید، شما تب بالایی دارید که پایین نمی آید و شما دچار تنگی نفس هستید. شما ممکن است پنومونی (عفونت ریه یا ذات الریه) داشته باشید.
چه مدت سرفه ناشی از برونشیت حاد دوام خواهد داشت؟
گاهی اوقات سرفه ناشی از برونشیت حاد به مدت چند هفته یا چند ماه دوام دارد. علت طولانی شدن سرفه این است که مجاری هوایی یک مدت طولانی زمان می برد تا التیام یابد. با این حال، سرفه ای که برطرف نمی شود ممکن است نشانه ای از مشکل دیگری مثل آسم یا پنومونی باشد.
چه چیزی باعث برونشیت حاد می شود؟
برونشیت حاد تقریبا همیشه توسط ویروس هایی که به پوشش مجاری هوایی حمله می کنند و باعث عفونت آن می شوند، ایجاد می شود. هنگامی که بدن شما در برابر این ویروس ها مبارزه می کند، تورم بیشتر رخ می دهد و موکوس (مایع مخاطی) بیشتری تولید می شود. طول می کشد تا بدن تان ویروس ها را نابود کند و پوشش مجاری هوایی آسیب دیده التیام یابد.
در اغلب موارد، ویروس های مشابه ویروس سرماخوردگی، برونشیت حاد را ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده است که عفونت باکتریایی یک علت کمتر شایع برونشیت است. خیلی به ندرت، عفونت های ناشی از قارچ می تواند برونشیت حاد ایجاد کنند. قرار گرفتن در معرض محرک (مانند دود، گرد و غبار و یا مواد آلاینده در هوا) ممکن است منجر به برونشیت شود.
چگونه مردم مبتلا به برونشیت حاد می شوند؟
ویروس هایی که باعث ایجاد برونشیت حاد می شوند، هنگام سرفه  کردن در هوا و یا بر روی دست مردم پخش می شوند. اگر شما در این ویروس تنفس کنید میتوانید به برونشیت حاد مبتلا شوید. شما همچنین اگر یک دست آلوده به ویروس را لمس کنید و سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس کنید، می توانید ویروس را دریافت کنید.اگر سیگار می کشید یا در اطراف دود آسیب رسان (مانند آن هایی که در انواع خاصی از کارخانجات وجود دارند) هستید، بیشتر احتمال دارد دچار برونشیت حاد شوید و به مدت طولانی تری به آن مبتلا باشید. دلیل این است که مجاری هوایی شما در حال حاضر آسیب دیده است. افرادی که بیماری ریفلاکس (بازگشت اسید معده به مری) دارند ممکن است در زمانی که اسید معده به مجاری هوایی می رسد، دچار برونشیت حاد شوند.
چگونه برونشیت حاد درمان می شود؟
– بیشتر موارد برونشیت حاد خود به خود درمان می شود. بهتر است به مقدار کافی استراحت کنید، مقدار زیادی مایعات بدون کافئین (به عنوان مثال، آب و آب میوه) بنوشید و رطوبت محیط زیست خود را افزایش دهید. بیشتر مسکن های بدون نسخه می تواند التهاب، درد و تب را کاهش دهند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مثل ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین) به کاهش درد و التهاب کمک می کنند. استامینوفن به کاهش درد و تب کمک می کند. اگر سرفه شما خشک  است (بدون خلط) بهتر است از مهارکننده های سرفه استفاده کنید. اگر سرفه شما همراه با خلط است از مهارکننده استفاده نکنید چرا که این نوع سرفه کمک می کند تا موکوس (مایع مخاطی یا خلط) سریع تر از مجاری هوایی شما پاک شود. داروی ضد سرفه برای کودکان، به ویژه کسانی که کمتر از 4 سال دارند توصیه نمی شود.
– از آنجا که برونشیت حاد معمولا توسط ویروس ها ایجاد می شود، آنتی بیوتیک ها به درمان آن کمک نمی کنند. حتی اگر شما سرفه همراه با خلط رنگی و یا غلیظ دارید، آنتی بیوتیک ها احتمالا به سریعتر بهتر شدن شما کمک نمی کنند. با این حال، اگر دکتر شما فکر می کند برونشیت شما با باکتری ها ایجاد شده، او ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند.
– اگر شما سیگاری هستید، باید سیگار را ترک کنید. این کمک خواهد کرد که مجاری هوایی شما سریع تر التیام یابد.
– برخی از افرادی که برونشیت حاد  دارند نیاز به داروهایی دارند که معمولا برای درمان آسم استفاده می شود. اگر شما خس خس سینه دارید، ممکن است داروهای آسم نیاز داشته باشید. این داروها به باز شدن مجاری هوایی کمک می کنند و آن ها را از مخاط پاک می کنند. اسپری  های استنشاقی دارو را درست  به مجاری هوایی اسپری می کنند. در صورتی که این درمان برای شما مناسب باشد، پزشک تصمیم خواهد گرفت.
چگونه می توانم خود را از ابتلای دوباره به برونشیت حاد حفظ کنم؟
– یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از برونشیت حاد، شستن مدام دست های خود برای کشتن هر گونه ویروس قبل از ورود به بدن تان می باشد.
– اگر سیگار می کشید، بهترین دفاع در برابر برونشیت حاد ترک سیگار است. استعمال دخانیات به مجاری هوایی شما آسیب می رساند و ویروس آسان تر  آن را آلوده می کنند. سیگار کشیدن فرایند درمان و التیام را نیز کند می کند، در نتیجه زمان زیادی طول می کشد تا شما بهبود یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *